الخميس، 4 يونيو 2009

صديقتي الجميلة


عندما سمعت عن موضوع المدونة وقرأت تدوينات لشخصيات اعرفها ولا اعرفها قررت أن يكون لي مدونة ليس من اجل أي شيء إلا

الفضفضة , الفضفضة مع صديقة لي افتقدها الآن


ولذلك قررت أن تكون هذه المدونة صديقتي احكي معها وافرح معها وكذلك اشكوا همي لها

وعندما انشئتها وجدت أن هذه الصورة وبدون تفكير هي أجمل شيء اعرضه في بدايتها لأسباب كثيرة

يمكن لأنها بتفكر ني بيوم حلو في حياتي ويمكن بتفكرني بأيام جميلة عشتها مع أصدقائي حيث أجد نفسي دائما انظر إليها كلما أحببت أن أتذكر مواقف عشتها معهم



" الصورة دي طبعا أنا دخلت عليها شوية تعديلات لأني كنت بشعري وكنت كمان مرتدية فستان صيفي خالص وعشان كدة كان لازم أغيره "


وعن هذه الصورة أقول :

أصحابي الأعزاء لا تدعوا ظروف الحياة ومتطلباتها الأساسية تنسيكم ابسط شيء وهو الذكرى , ذكرى هذه الأيام الجميلة والتي عن نفسي لا أنساها ولن أنساها أبدا

وبحبكوا أوي خالص


وعن من في الصورة أقول من اليمين :

منى : رقيقة وثائرة في نفس الوقت وياريت يا منى تعيشي بقى في الدنيا اللي إحنا عايشين فيها

دعاء : محتارة أقول إيه ممكن تشوفها البنت الشقية والنشيطة كمان وممكن تشوفها ...................... بنت بلد يعني على اسم مدونتها

مروة : أختي وحبيبة قلبي

ليلى : عينيك تفصح عن كل ما بداخلك

هبة : البساطة البساطة ياعيني ع البساطة

شرين : وحشتيني قوي خالص

هناك 9 تعليقات:

منى سليم يقول...

انا امبارح كنت باشوف فيلم احلى الاوقات، و هو عندي معناه احنا بكل حاجة حلوة فينا و بوحشنا

كتير بافكر ايه اللي فى حياتي مش بيفكرني بيكم، و كتير بابص في حياة ناس حولي و اقول احنا كنا محظوظين اوى

لكن عايزة اقول اني على قد ما موجوعة من احساس اننا ماكناش قد الهدية اللى ادتها لنا الدنيا و ماقدرناش نحافظ على صداقتنا كفاية على قد ما غيرت من كلمة صديقتي التي افتقدها .. غيرت اوى يا رشا

انازيك بحبكم برغم حاجات كتير و عشان حاجات اكتر ..

و نفسي كلنا و حتى لو ما اتقابلنا كفاية حتى لو غلطنا فى بعض اكتر نعرف قيمة كلمة ذكرى زى ما انتى قلتي و الاهم ان احنا نفضل دايما نخلق مع بعض ذكريات جديدة و ما نعتمدش على ما كان بنا و نقول كانت ايام حلوة و بس

ـــــــــــ

منى

ام مليكة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ام مليكة يقول...

حلوة قوي التدوينة دي يا أش أش..والله عليكي يا منى ده فيلمي المفضل..انت فاكره قصته معايا أنا وهبه وشفناه فين..بيفكرني طول الوقت بينا وحكايتنا، ويمكن ده اللي هابدأ به تعليقي إحنا ليه منعملش زيهم وخلي الظروف هي اللي تقرر هنقدر نستمر ولا ايه ومش لازم يكون فيه سبب يجمعنا نقرر حالا نتقابل ونعمل حاجة مختلفة ونحاول بقى نتخلى عن قيودنا تجاه بعض..


انا اسفة جدا لو صولك مني أي شعور يضايقك او يخليكي تقولي ان الايام دي أصبحت ذكريات وبس..

وعليه انا مختلفة جدا معاكي يا روشا لأننا فعلا أصدقاء لحد دلوقتي يمكن الدنيا سسرقتنا شوية في زحمتها لكن عمرنا ما حسينا أن الدنيا اتقلبت ولا ان الصداقة حاجة وحشة..

انا فاهمة قصد "منمون" ايه بس صدقيني يا منى ده طبع بشري، حصل بدون ترتيب او رغبة من اي واحدة فينا كل الناس كده لما نعم ربنا تزيد عليها او توصل لأمنياتها تلاقيها بتتسرسب منها وتضيع..

أنا معاكي اننا كان لينا دور في افساد الصداقة الجميلة لكن عمرنا ما وصلنا لدرجة الاختلاف البين او التضاد ..

بحبكم قوي وفلا عمري ما اعتبرت علاقتنا غير انها اجمل حاجة حصلت في حياتي وعمري ما انساها.

منى..حاولي تجدي في دعاء ما يجعلك قادرة على التواصل معها يمكن يحصل حاجة حلوة بيننا
رشا..سامحيني لو وصلك اي تقصير مني طول الوقت باتكلم عنك وباحلف بيكي وباسلوبك في الحياة وعمرك ما غبتي عن بالي..وانطلقي في حياتك فلديك الكثير لتفعليه
ليلى..ابحثي لنا عن مكان في وقتك وحياتك فربما يكون هذا مفيد لنا جميعا..

دعاء..ابحثي عن اشياءتستطيعي بها لم الشمل فالحياة بها ماهو أكثر براح من مليكة وبراء والشغل

منى سليم يقول...

طبعا الصورة دى ناقصها حد مهم اوى ... (مي)، انا فقدت الامل اني اعرف اوصلها

وحشتنيني يا مايوووووووووي

و لا مانع بالطبع من استدعاء

هناء و غادة و ريم و انجي باربي

رشا ashash يقول...

على فكرة الصورة دي ناقصة حد عزيز على اوي هي صديقتي ايناس وانا عارفة انها لما هتشوف الصورة دي هتزعل اوي وتقول يارتني كنت معاهم

غير معرف يقول...

الصورة دي بتفكرني بأغنية بنات وسط البلد....بحب الفيلم اوي والاغنية كمان (بنات وسط البلد.. اتنين اتنين .اصحاب اصحاب ... يتخانقو ساعات... يتصالحو ساعات .ادي بنت اتنين تلاتة عشرين ماشين قاعدين رايحين جاين زاحمين وسط البلد )بجد موضوعك دا فكرني باجمل ايام حياتي ومع اني بندم فيها علي شوية حاجات بس هيا بردو من اول ماعرفتكم لحد دلوقتي وباعتبرها احلي محطة فحياتي وفعلا اول حاجة بندم عليها اني مقربتش اوي منك او معرفتش اد اي كان قلبك طيب اوي غير متاخر وبحب طيبتك وعفويتك وشعرك مع اني شعري احلي طبعا(فاكرة ) والمحشي بتاعك وفاكرة مين اللي علمك ترقصي .. من الحق لسة بترقصي رقصة البلاطة يأشأش ههههههههه.. ممدوح عارفة هيقتلني يلل مش مشكلة بقي
بهديك أغنية لما النسيم بيعدي في شعرك حبيبتي .. لمنير
ولديما باهديلها فرشت رمل البحر ولدودو بهديلها هل عندك شك ولوللة بهدبلها انا وليلي ولهبة بهديلها الليلة احساسي غريب
بحبك... غرام

منى سليم يقول...

و انا بحبك اوى يا غرام

..

و باهديلك "كان في بنت اسمها تررم عشان انتي الحرية و الحلاوة و الحنية و الشقاوة :)

..
ديمة

شيرين يقول...

لو كنت اتمنى اي شىء من حياتي اللي فاتت بكل اللي فيها .. عمرى ماهاتمنى غير اننا نرجع نتلم تاني مع بعض .. ايام كنت بحس فيهااني قادرة احل اي مشكلة وانا وسطكم .. جايز محدش يصدقني لانكم مضايقين بس فعلا احيانا بتحصل حاجات تفقد الانسان قدرته على التواصل اساسا حتى مع أهله وأصحابه.. كأنك بتعومي ضد التيار وبعد ما بتوصلي مابتقدريش تصلبي طولك.. وحشتوني قوى كلكم.

منى سليم يقول...

دورى علينا ياشيرين .. انا حلمت بك و قمت كلمتك عشان اجيلك و بعدها رجعتيني لنفس الشعور نفسي اشوفك بس عشان اضربك

مش عارف اقولك و حشتيني يا باجيرا

يا لهوى ياشيرين قد كده هنا عليكي

يمكن ما تقريش الكلام ده بس انا هاموت من القلق عليكي و من الفرسة طبعا .. ( يمكن كان فيه نور)